Kypros, päivä 3

Keskiviikko

Aamiaisen jälkeen lähdimme bussilla kohti Agia Theklan markkinoita. Finnmatkojen oppaassa oli yhtenä vinkkinä omatoimisiin retkiin nämä markkinat. Opas tosin sanoi, että ei kannata odottaa liikoja vaan siellä on pääosin kirpputoritavaraa ja vihanneksia.

Paikallisbussit kulkevat tiuhaan ihan hotellin edestä, sillä ne menevät tästä Ayia Napan vesipuistoon parin hotellialueen läpi sekä mm. Larnakaan. Matkallaan bussi kulki Ayia Napan pahimpien turistirysäkatujen läpi. Tähän verrattuna meidän alueemme on hyvin rauhallinen. Ja koska hotelli on all inclusive niin ruokapaikkojakaan ei kaipaa alueellemme. Ayia Napan mainostettuja yökerhoja ei näkynyt vaan ne olivat ilmeisesti vähän kauempana näistä kaduista.

kypros-ke-vesipuisto

Vesipuistolta eli bussilinjan 102 päätepysäkiltä oli noin kilometrin kävelymatka markkina-alueelle. Markkinat olivat tosiaan suhteellisen pienet, mutta Emilia löysi sieltä kotiin tuliaisia. Rantatossujakin olisi ollut tarjolla halvalla, mutta kokoja ei ollut.

kypros-ke-markkinat-1

kypros-ke-markkinat-2

Varsinainen nähtävyys odotti Agia Theklan rannalla. Todella kaunis ranta kirkkaalla merivedellä varustettuna. Vaikka rannan lähellä ei ollut hotelleja, oli ranta täynnä brittituristeja. Rannan baarissa oli kunnon turistihinnat, iso Carlsberg 6 euroa. (Täällä hotellin naapurin baarissa maksoi 3 euroa.)

kypros-ke-ranta

Tästä ajatuksemme oli jatkaa bussilla Paralimniin tavoitteena löytää minulle ne prkl suorat housut. Mutta busseissa oli tässä kohtaa tunnin tauko, joten menimme poikkeamaan Ayia Napan keskusaukiolla. (Siesta päti myös osaan bussilinjoista, sillä päiväsaikaan on muutaman tunnin taukoja.) Edelleen aikamoista turistirysää ja paljon brittejä vaikka pahimmilla turistikaduilla ei oltukaan. Haimme marketista pientä välipalaa ja lähdimme seuraavalla bussilla eteenpäin.

kypros-ke-ayianapa

Kun lopulta pääsimme Paralimniin, meitä odotti pieni yllätys. Jostain syystä keskiviikkona lähes kaikki kaupat olivat menneet kiinni klo 14 vaikka niiden piti olla auki iltaan asti. Suljettuja kauppoja toinen toisensa perään. Myös aukioloajat olivat eksoottiset. Mistä ne housut nyt löytyisivät?

kypros-ke-aukiolo

Aikamme vaellettiin kauppakatua ja päädyttiin lopulta takaisin Paralimnin keskusaukiolle. Löysimme leppoisan vanhemman herran pitämän vaatekaupan. Kun kysyin olisiko mitään tyyliin 20 euron housuja, maksoivat kaikki housut sen jälkeen 20 euroa. Mutta sain mieleiseni housut sopivalla hinnalla joten kaikki olivat tyytyväisiä.

Hotellille palatessa missasimme juuri välipala-ajan eli piti keksiä jotain syötävää. Sinällään vähän outoa, että hotellista ei saa edes rahalla ruokaa klo 17-19 välillä. Ilmeisesti kaikki aika käytetään klo 19 alkavan päivällisen valmistamiseen.

Menimme sitten aidan toiselle puolen ravintolaan syömään hieman välipalaa. Illallisen jälkeen taas unta kupoliin, olisihan seuraavana päivänä edessä raskas allaspäivä.

kypros-ke-naapuri

PS. Muista seurata Instagramissa niin pysyt mukana Syrjän matkassa!

Menossa mukana

Tätä reissua ovat sponsoroimassa seuraavat yritykset. Mitä?

Kiitokset myös Hannalle ja R:lle sekä parille anonyymiksi jääneelle.