Kypros, päivä 5

Perjantai

Perjantaille meillä oli varattuna päiväretki Nikosiaan. Nimellä Nikosian kahdet kasvot, sillä retkellä käytäisiin myös Turkin puolella. (Turkkilaiset valloittivat Kyproksen pohjoisosan aikoinaan ja myös molempien pääkaupunki Nikosia on jaettu kahteen osaan. Passi vaadittiin toiselle puolelle pääsyyn.)

kypros-pe-raja

Matkalla poimittiin taas muilta kohteilta porukkaa kyytiin, mutta kun päästiin Larnakasta eteenpäin niin nähtiin vähän uusia maisemia. Oma viehätyksensä näissä reissuissa on nähdä erilaisia alueita turistikohteiden ulkopuolella.

Ensimmäinen pysähdys oli käsityöläiskorttelissa, jossa pääsi myös seuraamaan valmistusta. Kaunis paikka, mutta ei varsinaisesti minun juttuni. Emiliaa kiinnosti enemmän.

kypros-pe-pajat

kypros-pe-pajat-2

Perillä menimme ensimmäisenä käymään piispan palatsilla. Vieressä ollut kirkko ei näyttänyt ulkoa erikoiselta, mutta sisältä löytyi kultaa ja kattomaalausta vaikka muille jakaa. Sen verran aktiivisesti kielsivät kuvaamista etten kaivanut puhelinta esille. Mutta komeaa oli.

kypros-pe-piispa

kypros-pe-kirkko

Bussi parkkeerattiin Famagustan muurien sisäpuolelle. En ihan täysin keksinyt mikä tämän alueen merkitys oli alunperin. Tästä jatkettiin kohti raja-aluetta basaarikatujen ja ostoskatujen läpi.

kypros-pe-famagusta

kypros-pe-basaari

Turkin puolelle päästessä kahdet kasvot ilmenivät ensimmäisenä myyntitavaran laadussa. Siinä missä Kyproksen puolella oli käsitöitä, oli Turkin puolella klassista piraattikamaa. Olo oli kuin Tallinnassa.

kypros-pe-piraatti

Rajan takana oli myös Pyhän Sofian katedraali, joka on nykyään moskeija. Piipahdimme sisällä nopeasti ennen rukoushetkeä. Mielestäni täälläkin olisi voinut olla kuvauskielto. Sen verran kamerat lauloivat. Itse otin yhden kuvan. Mekka on tuolla päin ja mattokin kertoo näppärästi suunnan rukoilijoille.

kypros-pe-moskeija-2

kypros-pe-moskeija

Tästä jatkoimme matkaa paikallisen kauppahallin läpi Buyuk Haniin, joka oli aikoinaan vankila, mutta nyt käsityökeskus. Söin farimjotain kebabin ja oli hyvää. Peruna oli nyrkin kokoinen. Ruoka, se on se toinen juttu näillä reissuilla.

kypros-pe-kauppahalli

kypros-pe-buyuk

kypros-pe-kebab

Tämän jälkeen meille jäi kolme tuntia aikaa kierrellä (ja shoppailla) ennen paluumatkaa. Me sitten kiertelimme ja shoppailimme jäätelöä.

kypros-pe-varjot

kypros-pe-patsaat

Pitkä ja hikinen, mutta mielenkiintoinen päivä. Hotellille palatessa piti yllätys yllätys mennä taas altaalle makoilemaan päivällistä odotellessa.

Opas sanoi, että sisämaan kaupungeissa lämpötila on viisi astetta kuumempi kuin rannikolla. Eli kaupunkikierros tehtiin +36 asteen mukavassa lämmössä hikoillen. Reissun opastus oli ruotsiksi, mutta onneksi meikäläisellä on Nya Vindar hallussa. Eipä olisi käynyt mielessä että Kyproksellakin tarvii ruotsia.

PS. Muista seurata Instagramissa niin pysyt mukana Syrjän matkassa!

Menossa mukana

Tätä reissua ovat sponsoroimassa seuraavat yritykset. Mitä?

Kiitokset myös Hannalle ja R:lle sekä parille anonyymiksi jääneelle.